Skończ ze zjadaniem stresu!

Kiedy jesteś zła na cały świat sięgasz po coś słodkiego albo wysokokalorycznego. Poprawia ci się samopoczucie, niestety w raz z nim zwiększa się waga. Oznacza to, że rozładowujesz stres poprzez jedzenie co z kolei prowadzi do tycia.

Wszystko zależy od psychiki. Są osoby, które na stres reagują tym, że nie chcą w ogóle jeść. Inne osoby zachowują się zupełnie inaczej, jedząc dużo nawet wtedy gdy nie są głodne. Dla takich osób stresowe sytuacje wpływają na spożywanie słodyczy, chipsów i innych małych przekąsek, które są wszędzie dostępne. Jemy mimo braku uczucia głodu. Pozbywamy się w ten sposób niepokoju, który nam towarzyszy. Co możemy z tym zrobic?

Zjadanie stresu

Przyczyna tycia jest w twojej głowie

Podczas stresowych sytuacj mózg wysyła do przysadki mózgowej sygnały. Powoduje to produkcję hormonów takich jak adrenalina. Stres redukuje poziom serotoniny (hormonu odpowiadającego za samopoczucie). Mózg odkrywając niedobór tej substancji, żąda od organizmu jej uzupełnienia. Pojawia się wtedy ogromna ochota na pokarmy bogate w węglowodany (np. czekoladę). Podwyższają one produkcję tego hormonu. Jest to środek przeciwbulowy dla psychiki. Niestety oprócz tego zwiększa się poziom cukru we krwi co z kolei powoduje, że trzustka produkuje insulinę a to z kolei może spowodować uczucie silnego głodu. Wtedy najczęściej sięgamy po coś słodkiego po czym uczucie głodu mija. Nie trwa to niestety zbyt długo. Przekąska spowodowała wzrost cukru we krwi i cały proces ulega powtórzeniu. W przypadku występowania stresowych sytuacji często powyższy scenariusz się powtarza i powoduje tycie. W efekcie stresujesz się jeszcze bardziej, zaczynasz jeść więcej i tyjesz podwójnie.

Co zrobić aby to zmienić

Każdy musi sobie sam uświadomić co robi w sytuacjach stresowych. Jak się zachowuje, co je itp. Objadanie się to rodzaj ucieczki od przeżywania trudnych sytuacji, sposób na uniknięcie konfrontacji z problemem. Wiedząc już jak reagujemy będziemy mogli się na takie sytuacje przygotować. Jeśli przewidujemy ciężką sytuację w pracy weźmy do pracy kanapkę czy jakiś owoc np: jabłko. Może dzięki temu nie zjemy kolejnego batona w momencie wystąpienia ataku głodu. Generalnie chodzi o to aby umieć przewidzieć naszą reakcję. Jeśli myślisz tylko o tym co by tu zjeść spróbuj odblokować swój mózg. Pokaż mu, że istnieją także inne czynności, które mogą cię zrelaksować. Skup się na tym, co naprawdę lubisz robić. Jeśli na przykład lubisz robić zakupy i wybierasz się do centrum handlowego, zjedz najpierw normalny posiłek aby zapachy nie kusiły nas.

Zjadanie stresu

Zmień słodycze

Dla osób, które nie potrafią się obyć bez słodyczy warto przypomnieć, że są takie przekąski które są równie dobre a zawierają mniej kalorii.
Przykłady:
rogalik francuski czekoladowy (435 kcal) ciastko owsiane (115 kcal)
mus (348 kcal) mus jabłkowy (79 kcal)
banan (88 kcal) pomarańcza (42 kcal)
coca-cola (57 kcal) sok pomidorowy (17 kcal)
pączek (250 kcal) biszkopt (180 kcal)
Świetnym rozwiązaniem są także słodkie owoce takie jak morele, figi czy śliwki.