Mity diet

Istnieje wiele mitów dotyczących diet, które mogą zniszczyć twój plan dietetyczny. Dobrze jest wiedzieć jakich porad dietetycznych warto słuchać a jakiej lepiej nie. Spójrzmy więc na najbardziej popularne mity dotyczące diet.

Diety cud są pomocne jeśli chcesz szybko stracić wagę

Niestety tego typu diety nie są niczym dobrym. Z reguły skupiają się one na drastycznym obniżeniu spożywanego pożywienia a w niektórych przypadkach oznaczają wręcz głodówkę lub jedzenie jednego typu pożywienia przez długi czas.

Praktycznie rzecz biorąc każdy może schudnąć stosując tak wysokie ograniczenia spożywanych kalorii. Problem zaczyna się w momencie zakończenia diety, kiedy to bardzo często waga wraca do stanu początkowego. Wynika to z faktu, że spadek wagi pochodzi głównie z ubytku wody z organizmu a nie o to przecież chodzi w odchudzaniu.

mity diet Jedzenie tłuszczu powoduje szybkie tycie

Jeśli ważysz więcej po dużym posiłku niż przed to na pewno nie z powodu zjedzonego tłuszczu. Waga zmienia się przez cały dzień i jeśli ważysz więcej po sporym posiłku to z powodu płynów i nie strawionego jedzenia w twoim układzie pokarmowym.

Prawda jest taka, że większość ludzi potrzebuje zjeść 3500 kalorii więcej niż normalnie aby przytyć 0,5 kg w ciągu tygodnia. Podobnie aby zmniejszyć swoją wagę potrzeba spalić bądź zjeść 3500 mniej kalorii w ciągu tygodnia. Tycie zarówno jak chudnięcie nie jest procesem natychmiastowym i zabiera trochę czasu.

To w zasadzie jest dobra wiadomość, gdyż oznacza, że jeden dzień niezdrowego jedzenia nie powinien zrujnować naszych planów odchudzania się. Oznacza raczej tyle, że musimy się bardziej skupić w następnych dniach zarówno jeśli chodzi o ćwiczenia jaki i na tym co jemy.

Pokarmy z niską zawartością tłuszczu, cukru pomagają w zrzucaniu wagi

Niewątpliwie jest to częściowo prawda. Zastępując jedzenie bogate w tłuszcz i cukier poprzez ich zaprzeczenie na pewno pomożesz sobie w procesie odchudzania.

Wiele osób myśli, że wszystkie pokarmy z diet są automatycznie zdrowe. Prawda jest taka, że nie do końca. Nawet produkty z niską zawartością tłuszczu nie są wolne od kalorii i zjadając duże ilości tego typu pokarmów prawdopodobnie zniweczysz wszelkie ich plusy.

Badania pokazują, że ludzie zjadają więcej pożywienia jeśli myślą, że jest zdrowe, nawet jeśli nie zawsze jest to prawdą. Na przykład zjadając dwa razy więcej chipsów z niską zawartością tłuszczy niż tych z normalną, stracisz wszystkie zalety tych pierwszych. Najważniejsze jest więc zachować umiar, jedzmy zdrowe jedzenie ale z umiarem.

mity diet

Tłuszcz i cholesterol jest zły

Nasze ciała potrzebują obu aby prawidłowo funkcjonować. Cholesterol pomaga w budowie komórek i produkcji hormonów. Tłuszcz jest konieczny dla poprawnego rozwoju organizmu, produkcji hormonów, krzepnięcia krwi oraz kontroli ciśnienia krwi.

Nawet jeśli próbujesz zrzucić niechciane kilogramy, ważne jest aby 30% dziennie spożywanych kalorii pochodziło właśnie z tłuszczy. Można w tym celu spożywać zdrowe nienasycone tłuszcze, które nie są aż tak kaloryczne.

Najgroźniejsze są tłuszcze trans niestety znajdują się w wielu produktach i są dość szkodliwe dla nas. Jedzenie dużej ilości tych tłuszczy zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca a nie jest to tłuszcz konieczny organizmowi do funkcjonowania. Najwięcej tłuszczy trans można znaleźć w smażonych potrawach.

Kolejnym rodzajem tłuszczy, których spożywamy za dużo są tłuszcze nasycone. Można je znaleźć w mięsie, serach oraz produktach mlecznych. Są one groźne ze względu na podnoszeni poziomu złego cholesterolu i zatykanie tym samym arterii. Staraj się zastępować je tłuszczami nienasyconymi, które możesz znaleźć na przykład w oliwę z oliwek, awokado oraz innych pokarmach pochodzenia roślinnego.

Można schudnąć jedząc co się chce

Każdy z nas chciałby aby było to prawdą, niestety każdy komu udało się schudnąć wie, że nie jest to możliwe bez wyrzeczeń. Jeśli nie możesz wyeliminować niektórych słodkich przekąsek, to aby schudnąć najprawdopodobniej będziesz musieć zmniejszyć porcje głównych posiłków.

Realnie rzecz ujmując najlepszym sposobem na odchudzanie jest jedzenie mniejszej ilości kalorii niż nasz organizm jest w stanie spalić w ciągu dnia. Tak naprawdę jak to zrobisz nie ma znaczenia. Możesz to osiągnąć poprzez intensywne ćwiczenia, bądź dietę ograniczającą nieco kalorie a najlepiej poprzez oba sposoby. Jeśli konsekwentnie będziesz wykonywać plan, jedząc mniej a ruszając się więcej, to na pewno uda ci się wygrać bitwę z nadwagą.