Jogging dla początkujących

Jeśli planujesz zrzucić trochę wagi i poprawić stan kondycji swego ciała to nie kieruj się w stronę siłowni a zacznij uprawiać jogging. Oto najlepsze wskazówki dla początkujących.

W dzisiejszych czasach coraz częściej prowadzimy siedzący tryb życia. Najprostszym sposobem, aby pozostać aktywnym fizycznie jest wprowadzenie do życia programu z joggingiem. Bieganie to najprostsza forma ćwiczeń aerobowych, nie wymagająca żadnych sprzętów z wyjątkiem dobrych butów. Jogging może znacząco zmniejszyć ryzyko szeregu chorób związanych z sercem, układem krwionośnym, czy kościami. Poza tym to jedna z najlepszych form spalania zbędnych kalorii oraz radzenia sobie ze stresem w życiu. Zanim przejdziemy do konkretów zobaczmy jakie ubranie będzie nam potrzebne.
 

jogging dla początkujących

Ubranie do joggingu

Zawsze noś luźne ubrania, które nie będą ograniczać twoich ruchów podczas biegu. Unikaj raczej bawełnianych ubrań, ze względu na pocenie się, nasiąkają i robią się ciężkie. Ubranie powinno pozostawać suche i pozwalać skórze oddychać. W zimie nie przesadzaj ze zbyt grubą warstwą ubrania, pomimo, że na początku będzie ci ciepło to po krótkim czasie będzie ci za gorąco.

Buty do joggingu

Wybór odpowiedniego obuwia jest bardzo istotny. Złe buty mogą spowodować uraz stopy. W sklepach jest bardzo duży wybór obuwia do biegania. Każdy jednak ma inny styl biegania i but powinien temu stylowi odpowiadać. Ważne jest, aby stosunkowo często te buty wymieniać i nie doprowadzać do ich całkowitego zniszczenia. Żywotność butów zależy od wielu czynników jak kształt stopy, twoja waga, powierzchnia po której biegamy. Średnio jednak buty powinny wytrzymać do 800km.

Wskazówki dla początkujących

Najlepszym czasem dla joggingu jest poranek. O tej porze powietrze jest świeże i pełne tlenu.

Miejsce, w którym biegasz ma także istotne znaczenie. Nie biegaj w halach, zamkniętych pomieszczeniach. Najlepsze miejsce to oczywiście park. Świetnym miejscem jest także łąka i plaża.

Biegaj zawsze z pustym żołądkiem inaczej po kilkunastu minutach poczujesz niedogodności w brzuchu. Wypij za to trochę wody, ale nie pij za dużo, nawet w trakcie biegu. Ogranicz się do 2,3 szklanek wody przed joggingiem.

Zanim zaczniesz rozgrzej się porządnie. Możesz trochę poskakać w miejscu, wykonać parę przysiadów przez około 5-10 minut. Rozciąganie zabezpiecza mięśnie przed wystąpieniem kontuzji.

Rozpocznij bieganie spokojnie zarówno jeśli chodzi o dystans jak i wysiłek. Nie naciskaj zbyt mocno, gdyż szybko możesz się przemęczyć a nawet dostać kontuzji. Przez pierwsze dni biegaj maksymalnie do jednego kilometra. Przez pierwsze tygodnie nie przekraczaj kilku kilometrów tygodniowo. Z czasem kiedy twoje ciało przyzwyczai się do wysiłku zacznij zwiększać dystans.

Podczas joggingu twoje serce bije mocniej i duże ilości tlenu trafiają do krwi. To zwiększa metabolizm i dzięki temu więcej kalorii jest spalana. Zaletą biegania jest to, że metabolizm jest nadal zwiększony nawet kilka godzin po treningu. Dzięki temu dalej spalamy więcej kalorii mimo, że już nie ćwiczymy. Po każdym joggingu odpocznij, schłodź mięśnie przez 5 minut.

Coraz więcej osób uprawia jogging, aby schudnąć. Jest to najprostsze ćwiczenia aerobowe jakie można sobie wyobrazić i dlatego idealnie nadaje się do spalania tłuszczu. Ty też spróbuj!