Dieta zbilansowana

Większość z nas zapomina, że odpowiednie wysokowartościowe pożywienie jest koniecznością, jeśli chcemy być zdrowi i wolni od chorób. Aby to osiągnąć należy zachować odpowiedni balans między tym co jemy. Niestety często po prostu nie mamy na to czasu i jemy to co uda nam się złapać w biegu. Przez to jemy dużo przetworzonego jedzenia bogatego w tłuszcze trans, węglowodany proste itd. To wszystko wpływa na nasze zdrowie, poziom cholesterolu, cukru we krwi co w ostateczności może prowadzić do cukrzycy.

Czym jest dieta zbilansowana?

Dieta zbilansowana jest taką, która zawiera w sobie wszystkie najistotniejsze dla organizmu wartości odżywcze i w odpowiednich ilościach. Jej zaletą jest to, że nie wyłącza z jadłospisu jednej grupy jak np: węglowodanów. Dieta zbilansowana składa się z odpowiedniej dla organizmu ilości węglowodanów, białek, tłuszczy, witamin i minerałów. Taka dieta dostarcza organizmowi wszystkiego co on potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania przez 24 godziny na dobę. Dieta zbilansowana może także pomagać w odchudzanie, ale przy założeniu ograniczenia spożycie kalorii do poziomu poniżej naszego energetycznego zapotrzebowania. Spójrzmy najpierw na elementy diety zbilansowanej.

dieta zbilansowana


Węglowodany


Węglowodany to źródło energii dla naszego ciała. Trafiają one do nas najczęściej w formie skrobi zawartej w roślinach. Skrobia jest przetwarzana w organizmie do postaci glukozy, która jest transportowana w krwi do wszystkich części ciała dostarczając energii komórkom. Węglowodany jednak dzielimy na złe i dobre. Złe to węglowodany proste pochodzące głównie z przetworzonego jedzenia jak : cukier, słodycze, ciasta oraz produktów bazujących na przetworzonym ziarnie, czyli białej mące (chleb, bułki, makaron). Dobre to węglowodany złożone jak produkty oparte na pełnym ziarnie (chleb pełnoziarnisty, makaron pełnoziarnisty) oraz węglowodany proste z naturalnych pokarmów jak owoce i warzywa.

Tłuszcze

To także źródło energii i tu także można wyróżnić tłuszcze dobre i złe dla naszego ciała. Tłuszcze dobre to nienasycone, które można znaleźć np: w oliwie z oliwek i rybach. Tłuszcze złe to te pochodzenia zwierzęcego czyli tłuszcze nienasycone oraz tłuszcze trans, które powstają w wyniku przetwarzania pokarmu. Tłuszcze nienasycone są dla nas dobre bo zmniejszają poziom cholesterolu poprzez zwiększanie poziomu dobrego cholesterolu HDL. Dzięki czemu zabezpieczają nas przed chorobami układu krwionośnego. Tego rodzaju tłuszcze znajdziemy w rybach, oliwie z oliwek, orzechach jak migdały, orzechy włoskie a także w nasionach lnu i innych. Tłuszcze nasycone i trans z kolei zwiększają ryzyko chorób bo zwiększają poziom złego cholesterolu LDL, który ma właściwości odkładania się na ścianach żył. Znajdziemy je w pokarmach pochodzenia zwierzęcego jak mięso a także w ciastach, wypiekach w których użyto margaryny, masła itp.

Białko

Proteiny budują i reperują nasze mięśnie oraz wpływają na kondycję naszego układu odpornościowego. Poza tym białka dostarczają naszemu organizmowi dużo energii a ich trawienie jest procesem energochłonnym, przez co spalamy sporo kalorii. Duże ilości białka znajdziemy przede wszystkim w rybach, drobiu i innym mięsie i produktach mlecznych.

Witaminy i minerały

Mimo, że witaminy i minerały są nam potrzebne jedynie w niewielkich ilościach ich odpowiedni balans potrafi być kluczowy dla naszego zdrowia. Witaminy A, B, C i inne oraz minerały jak żelazo, wapno są potrzebne każdemu człowiekowi do odpowiedniego wzrostu, odpowiedniego składu kości itp.

Błonnik

Nie jest on co prawda trawiony przez nasz organizm, ale odgrywa ważną rolę w zbilansowanej diecie. Przyspiesza on proces przesuwania się resztek trawienia przez jelita a także wiąże ze sobą tłuste substancje, zabezpieczając nas przed ich absorpcją do krwi.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie
- owsianka z mlekiem i rodzynkami lub muesli

Przekąska
- jabłko

Obiad
- pierś z kurczaka lub ryba z brązowym ryżem i sałatką z pomidorów i ogórków

Przekąska
- jogurt naturalny z dodatkiem owoców

Kolacja
- Sałatka z tuńczyka z 2 kromkami chleba z pełnego ziarna

Mam nadzieje, że dzięki temu masz większe pojęcie na temat tego czym naprawdę jest zbilansowana dieta. Dieta bazująca na balansie między wartościami odżywczymi jest zdrowa i może być sposobem na lepsze życie.