Dieta ryżowa



Dieta ryżowa została wymyślona w roku 1934 przez Waltera Kempnera z uniwersytetu Duke. Podczas swoich badań wpływu różnego jedzenia na choroby jak nadciśnienie czy cukrzyca odkrył, że te występują rzadziej u osób, które spożywają duże ilości ryżu.

Dieta ryżowa zakłada spadek wagi od 10 go 15 kg w ciągu pierwszego tygodnia oraz do 1,5 kg w ciągu następnych tygodni. Poprzez dodanie rekomendowanych technik antystresowych można osiągnąć nawet lepsze rezultaty.

Plan diety ryżowej

Dieta ryżowa bazuje na zdrowych węglowodanach, pokarmach bogatych w błonnik, owocach i pełnych ziarnach. Podczas dni detoksu można spożywać tylko owoce i ziarna. Dieta ryżowa jest także uboga w sól i tłuszcz.

Dieta składa się z 3 faz:

Faza 1 - detoks
Faza trwająca 1 tydzień podczas której jedzenie jest ograniczone do 800 kalorii dziennie, co jest bardzo niską wartością. Minimalna zdrowa ilość dziennie spożywanych kalorii powinna wynosić 1200 kalorii.

Faza 2 - powolny spadek wagi
Podczas tej fazy ilość spożywanych kalorii wzrasta do 1000 dziennie. Faza trwa aż do momentu uzyskania pożądanej wagi.

Faza 3 - faza utrzymania
Podczas tej fazy ilość kalorii wzrasta, ale dieta jest dalej uboga w kalorie, tłuszcz, sól a bogata w owoce, warzywa i ziarna.

Dieta ryżowa

Przykładowe menu

Dieta ryżowa jest podzielona na porcję skrobiową, owocową, warzywową oraz produktów mlecznych, Przykładem porcji skrobiowej jest kromka chleba, 1/3 kubka ryżu lub 1/2 kubka makaronu. Porcja owocowa to jeden owoc lub kubek owoców. Porcja warzywowa to z kolei 1 kubek nie gotowanych warzyw lub 1/2 kubka gotowanych warzyw.

Przykład menu pochodzi z fazy detoksu, w której można jeść tylko owoce i warzywa plus oczywiście ryż. W późniejszych fazach można dodać produkty zawierające białko, jak kurczak, ryba.

Śniadanie: 1 porcja skrobi, nisko-tłuszczowy produkt mleczny (jogurt), porcja owocowa
Obiad: 3 porcje skrobiowe, 3 porcje warzywowe i 1 porcja owocowa
Kolacja: To samo co na obiad

Zalety i wady diety

Dieta bogata w błonnik, jaką jest dieta ryżowa, ma na pewno zalety takie jak obniżanie poziomu cholesterolu we krwi, pozytywny wpływ na serce. Błonnik wpływa także pozytywnie na pracę naszych jelit i pomaga usuwać toksyny powstałe podczas procesów trawiennych. Poza tym błonnik wypełnia żołądek a nie jest trawiony, więc daje uczucie sytości pomimo, że nie wpływa znacząco na ilość spożywanych kalorii.

Inne zalety diety to:
- dieta jest na rynku już od dawna, została sprawdzona i przetestowana przez wielu ludzi
- pozytywny wpływ na zdrowie ze względu na niską zawartość soli, tłuszczy oraz dużą ilość błonnika
- kompletny program diety zawiera w sobie także ćwiczenia

Z negatywów diety można wyróżnić niską zawartość kalorii, która może być zbyt niska zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie, osób pracujących fizycznie. Ilość spożywanego białka jest ograniczona do 20 gramów podczas gdy typowe diety zawierają w sobie do 55 gramów białka. Mała ilość białka może prowadzić do utraty masy mięśniowej.