Dieta japońska

Japończycy znani są ze swojej długowieczności, którą wiele osób wiąże z japońską dietą. Fakt, który jest mniej znany to ten, że wśród kobiet z Japonii występuje bardzo niski odsetek osób otyłych, tylko 3%.

Dieta kładzie nacisk na spożywanie małych ilości świeżych sezonowych pokarmów. Należy zwracać uwagę na jakość a nie ilość jedzenia oraz jeść powoli, czerpać satysfakcję z jedzenia.

Jednym z czynnikiem sukcesu Japończyków jest to, że umieją nie jeść do syta i wiedzą kiedy przestać. Duży nacisk kładziony jest na wygląd jedzenia, tak aby było smaczne również dla oczu.

dieta japońska

Produkty mleczne i chleb nie są częścią diety. Wołowina i kurczak pojawiają się w posiłkach jako uzupełnienie a nie główny pokarm. Najpopularniejszym deserem są świeże owoce. W Japonii śniadanie jest uznawane za najważniejszy posiłek dnia i często jest najbardziej obfitym. Śniadanie w diecie japońskiej może się składać z zupy miso, ryżu, jajka lub ryby, warzyw, owoce i zielonej herbaty.

Sugerowane pokarmy

- ryby jak łosoś i makrela
- warzywa jak rzodkiew, i warzywa z morza
- brązowy ryż
- soja (tofu, miso)
- kluski
- owoce jak jabłka, mandarynki
- zielona herbata

Przykładowy jadłospis

Śniadanie
- zupa miso
- 1 szklanka ugotowanego ryżu
- 1 jajko
- zielona herbata

Obiad
- ryba
- ryż
- zielone warzywa
- zielona herbata

Przekąska
- jabłko

Kolacja
- pierś z kurczaka
- ryż
- zupa miso
- warzywa morskie

Przekąska
- mandarynka

Japończycy nie zawdzięczają swoich sylwetek tylko jedzeniu. Są bardzo aktywni, dużo chodzą, jeżdżą na rowerach. Także ruch jest jak najbardziej wskazany.

Zalety

- nie ma liczenia kalorii
- zachęca do jedzenia świeżego nieprzetworzonego jedzenia
- dobra dla osób, które lubią eksperymentować z jedzeniem

Wady

- wymaga sporo czasu na przygotowywanie posiłków
- może być ciężko zdobyć wszystkie rekomendowane pokarmy

Podsumowanie

Dieta japońska to zdrowe i dobrze zbalansowane podejście do jedzenia, zwłaszcza kiedy główne źródło węglowodanów pochodzi z węglowodanów złożonych pod postacią brązowego ryżu oraz gdy spożywane duże porcje warzyw i owoców.

Oczywiście nie ma tu żadnej magii i należy patrzeć na to ile jemy a przez co ile spożywamy dziennie kalorii.