Wskaźnik BMI a nadwaga

Mimo iż wskaźnik BMI jest prawidłowy, czy to możliwe, że powinnaś zgubić parę kilo?

Mimo iż twój lekarz mówi ci, że nie masz nadwagi, gdyż twoje BMI jest ok to czujesz się za gruba. Wszystko zależy od budowy ciała. Osoby o ciężkich, grubych kościach mają wyższy BMI bo ważą więcej niż osoby o drobnej budowie. Podobnie jest z osobami umięśnionymi. Waga i BMI nie wystarcza do oceny czy wszystko jet w porządku. Zdarza się, że przy prawidłowym BMI masz za dużo tkanki tłuszczowej.

Jak obliczyć swoje BMI?

Odchudzanie

Podziel swoją wagę w kilogramach przez wzrost w metrach podniesionych do kwadratu. Na przykład: Jeśli ważysz 60 kilo i masz 170 cm, twój BMI to 20,8
60/(1,7*1,7) .

Poziomy BMI:
- Prawidłowy: 20-24,9
- Nadwaga: powyżej 25
- Otyłość: przekraczający

Procentowa zawartość tłuszczu

Aby sprawdzić ile tak na prawdę masz w sobie tłuszczu musisz się poddać badaniu (bioelektryczna impedancja). Badanie to ustala ile procent ciała stanowią mięśnie i kości a ile tkanka tłuszczowa i woda. Można to wykonać w niektórych fitness klubach. Wynik zawiera procentową zawartość tłuszczu w organiźmie.

Prawidłowe poziomy tłuszczu w organiźmie:
- do 30 roku: 20-25 procent
- do 40 roku: 22-28 procent
- do 50 roku: 26-30 procent
- powyżej 50 roku : maks 33 procent.

Wyższe poziomy są niewskazane głównie dlatego, że wpływają na podwyższony poziom cholesterolu we krwi. Wpływa to niekorzystnie na naczynia krwionośne i serce.

Odchudzanie

Gdzie odkłada się tłuszcz

Tkanka tłuszczowa w organizmie gromadzi się w określonych miejscach. O otyłości typu 'gruszka' mówimy gdy tkanka tłuszczowa odłożyła się głównie na udach i pośladkach. W przypadku otyłości typu 'jabłko' (otyłość brzuszna) tłuszcz gromadzi się głównie w środkowej części ciała. Gruszka jest częściej spotykana i trudniejsza w leczeniu. Otyłość brzuszna to z kolei podwyższony poziom 'złego' cholesterolu. To wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia, nadciśnienia i cukrzycy. Typ otyłości można określic poprzez wskaźnik WHR (Waist-to-Hip Ratio). Oznacza on proporcje obwodu w talii do obwodu w biodrach. Wskaźnik WHR > 1 dla mężczyzn i > 0,85 dla kobiet oznacza otyłość typu "jabłko". W przeciwnym wypadku oznacza on otyłość typu "gruszka".

Więcej ruchu

Wprowadź więcej ruchu do swojego życia. Efekty zobaczysz po treningach 3 razy w tygodniu po 40 minut. Możesz wybrać z:
- Pilates - gimnastyka dla wszystkich.
- Total Body Condition (TBC) - propozycja fitness klubów. Wzmacnianinie poszczególnych partii mięśni.
- Nordic walking - spala kalorie i jest relaksujące.
- Jazda na rowerze, nawet stacjonarnym - świetne na spalanie tłuszczu.
- Bieganie - podobnie jak rower
- Pływanie - angażuje niemal całe ciało. Wpływa korzystnie na krążenie
- Szybki marsz - niemal każdy może to stosować codziennie w drodze do pracy.